بروزرسانی: 15 آذر 1404
تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا
تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا
در ابتدا او به بازرگانان محلی و توریست های خارجی خودرویی را که بر آن کیلومتر شمار نصب شده بود را اجاره می داد. پس از گذشت یک سال شرکتی به نام ساندرز را تاسیس کرد و با گذشت حدود 10 سال توانست در 56 شهر مختلف صنعت اجاره ماشین را گسترش دهد. در این روش انتظار می رود نمایندگان برای افزایش فروش و حفظ بازار رقابت دست به ابتکار بزنند.
- اما طبق تحلیل روزنامه انگلیسی از صنعت خودرو ایران چنین هدفی هنوز تحقق نیافته و تولیدکنندگان پس از پنج سال هنوز نتوانسته اند به تقاضای بازار پاسخ دهند.
- در هر دو مورد بومی سازی محصولات پاسخی به سطح درآمد متفاوت مشتریان خواهد بود.
- آمازون دو سال پیش اعلام کرد که سفارش ۱۰۰ هزار ون برقی بدون راننده را به این شرکت داده است.
- هم اکنون خودروهای بومی و مخصوص کشورهای گوناگون به وفور دیده می شوند، رویه ای که درست برعکس استاندارد جهانی سازی است.
- اما پس از گذشت یک قرن خودروی بخاری توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی در سال ۱۷۶۷ ساخته شده است.
- حدودا اواخر دهه ۸۰ بود که فرانسوی ها تصمیماتی جدید برای نونوار کردن محصولاتشان در بازار ایران گرفتند، دستی به سر و روی انواع پژو ۲۰۶ کشیدند و تولید مجدد آن در بازار ایران رونق گرفت.
ماهيت ذاتي صنعت خودروسازي ايجاب مي كند كه در كاهش قيمت تمام شده از طريق بهبود سيستم لجستيكي، سه سطح مد نظر قرار گيرد. بدین علت كه خودروساز از يك طرف همانند هر بنگاه ديگري نيازمند بهبود فعاليت هاي لجستيكي درون بنگاهي است كه اين مسئله به دليل مونتاژ محور بودن خطوط توليد، تعداد بسيار زياد قطعات خودروها و حجم انبارش بالاي آنها، اهميت بسیاری پیدا میکند. از سوي ديگر به دليل سهم برونسپاري بسيار بالا در ساخت قطعات خودروها، خودروساز روابط تنگاتنگي با تامين كنندگان قطعات و مواد اوليه دارد.
تامین قطعات از منابع داخلی اولویت ایران خودرو است
در سال 86 تا 90 مواردی به عنوان راهبرد کیفیت و جایگاه صنعت خودرو در این باره تعریف و مشخص شد اما به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو این موارد پیگیری و اجرایی نشد به طوری که امروز فاصله زیادی با جایگاه تعریف شده در زمینه کیفیت صنعت خودرو داریم. این موارد در سند چشم انداز صنعت خودرو پییش بینی شده بود به طوری که در این سند استاندارد سوخت خودرو بر اساس استاندارد روز اروپا پیش بینی و هدف گذاری کاهش ایرادات در هر خودرو به یک مورد بود. این در حالیست که هم اکنون در خودروسازی خصوصی ایراد هر خودرو یک به چهار و در خودروسازی دولتی یک به بیش از سه است در حالی که در دنیا این عدد یک بوده و هدف گذاری کیفیت در صنعتت خودرو نیز دستیابی به یک ایراد در هر خودرو است که در صورت خواستن، تحقق آن امکانپذیر است. انجمن خودروهای اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت شد. گروه صنعت خودروی اروپا دیروز اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا باید اقدامات فوری را برای به تعویق انداختن قوانین مربوط به خودروهای برقی معامله شده بین این اتحادیه و بریتانیا انجام دهند که باعث ایجاد تعرفه های ۱۰درصدی می شود. پس از وقفه چند ساله در واردات خودرو به ایران، در حال حاضر سایپا نخستین شرکتی است که موفق به ترخیص محصولات وارداتی شده و در حال تحویل دادن آن ها به مشتریان است.
فروش فوری خودرو لاماری با قیمت جدید (شهریور
در نتیجه، این سامانه یکپارچه، یک مُسکن موقتی بوده و نمی شود هر سال و در بلند مدت با این روش، بازار را کنترل کرد. ما می گوییم روش قیمت گذاری خودرو، باید اصلاح شود و شرکت خودروساز، باید مثل دهه 80 خودشان قیمت فروش را تعیین کنند. هر محدودیتی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو اِعمال شود، نهایتاً یک بخش از بازار آزاد را تقویت کرده و نهایتاً باعث می شود قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش پیدا کند.
چنانچه در تصویر بالا سهام گروه خودرویی از سال ۱۳۹۰ تا اوایل ۱۳۹۲ روند نزولی طی کرده است. به عنوان مثال به طور متوسط یک خودروی سواری از سی هزار قطعه و مجموعه ای از قطعات فلزی، پلاستیکی، لاستیکی، مدارات الکترونیکی و سیم ها، قطعات مکانیکی و موتوری تشکیل می شود. از این رو زنجیره تامین صنعت خودروسازی یکی از پیچیده ترین، گسترده ترین و جهانی ترین زنجیره های تامین محسوب می شود و لجستیک در این مراحل نقش منحصر به فرد و به سزایی ایفا میکند. در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال (ایران خودرو) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد.